30 juli: Canmore (AB) – Hinton (AB) Banff/Jasper NP

Hinton, Canada

Vanmorgen op het gemakje wakker geworden en een ontbijtje op de kamer gemaakt met koffie en warme chocolademelk. De zon stond al weer stralend aan de hemel toen we op weg gingen om de Ice Fields Parkway te gaan bekijken. De auto nog even volgetankt, de ramen wast Eddy dan elke keer mee want na een dagje rijden is het een en al geplet insect.

We hebben een hoop stops gemaakt, wat een prachtige omgeving weer! Vooral de rivier en de meren, onwerkelijke kleuren. Het was er wat minder druk dan bij de plekken waar we gisteren geweest zijn gelukkig. Een prachtig meer om te zien was Bow Lake, met zicht op Bow Glacier. Ook Peyto Lake was erg mooi, vanaf het hoogste punt op de Bow Pass (2.069) liepen we nog wat hoger via een wandelpad van een kwartiertje naar het punt vanaf waar we het meer mooi konden overzien.

Ongeveer halverwege de route waren we bij Columbia Icefields, waar je een gletsjer (Athabasca) kunt bewonderen na een flinke klim omhoog. Er staan ook overal bordjes om aan te geven hoe snel de gletsjer zich terugtrekt, over 100 jaar zal er waarschijnlijk niets meer van te vinden zijn en vormen zich bossen op die plek.
Als je de gletsjer zelf op wilde moest je dat met een gids doen of met een speciale bus mee die je hoog op de gletsjer bracht. Dat hebben we maar niet gedaan, vonden wij wat te prijzig. Maar wat een smeltwater komt er van zo’n gletsjer af! Het stroomt via een brede snelstromende rivier het land in.

We hebben ook nog mooie watervallen gezien, je ziet ze soms ver weg uit de bergen komen of soms kun je er dicht bij komen. Onder andere Bridal Veil Falls en Tangle Falls. De Sunwapta Falls was ook indrukwekkend, met een enorme kracht komt de Sunwapta River samen met de Athabasca River en perst zich door een scheur in kalksteen naar beneden.

Vanaf hier zijn we rustig doorgereden, vlak voor we Jasper NP uitreden zagen we nog een paar mountain goats langs de weg. Mooie dieren, die vooral in de winter een ‘ fluffy’ uitziende witte vacht hebben en voornamelijk op steile rotsen te vinden zijn net als de big horn sheep.

Vanaf Jasper reden we nog zo’n 80 km naar Hinton, waar we zouden overnachten. Omdat we wisten dat er een magnetron in onze kamer zou staan, hebben we bij de Safe Way maaltijden gekocht en een zak sla zodat we eens lekker makkelijk op de kamer konden eten. Tessa en ik hebben nog even gezwommen + gebubbeld, er is een wasje gedraaid, waar je dan hier weer een ‘ Loonie’ en 3 quarters in moet doen (een Loonie is een 1 $ munt, een Toonie een 2 $ munt).

Zometeen lekker slapen, morgen willen we op tijd richting o.a. Maligne Valley rijden en verder zien we nog wel wat de dag ons brengt!

Het is vandaag weer zonnig geweest, in de parken een graad of 25, rond vijf uur ca 34 graden maar nog geen regen/onweer.