31 juli: Jasper NP/Jasper town

Hinton, Canada

Hier alweer het verslag van dag 15! We hebben geen spijt van onze keuze voor een aantal Super 8 hotels, het is te betalen, netjes en er is meestal een ontbijt waar hardgekookte eieren en soms roerei bij zit. Nu dus ook een zwembad. Aan de andere kant hebben de motels waar je voor je deur parkeert en daar ook buiten kunt zitten ook wat, dat geeft weer meer een vakantiegevoel wat je hier dan weer niet zo hebt. Als we ooit terug gaan (dat hopen we wel) gaan we misschien wat vaker voor een motel of een cabin waar je lekker op je ‘porch’ kunt zitten en genieten van de natuur. Maar ja we willen eigenlijk ook wel eens met een camper rondtrekken… veel om over te dromen dus!

We dachten er over om vanmorgen heeeeel vroeg op pad te gaan richting Jasper NP, vooral om meer kans op wildlife te hebben, maar we gingen pas rond half elf slapen en hebben toch maar besloten op het gemakje te doen. Om een uur of 8.15 zijn we gaan ontbijten, er was zowaar plaats. De ‘ontbijtzaal’ ligt tegen de receptiebalie van het hotel aan, vreemde plek kiezen ze daarvoor meestal.

Daarna op pad, ongeveer 75 km voor we de Maligne Lake Road op gingen, vandaar nog zo’n 40 km tot aan Maligne Lake. Een mooie weg, langs Medicine Lake waar we op de terugweg nog stopten. Geen wildlife onderweg, we hebben bij het meer koffie en chocolademelk gekocht en even gesnuffeld tussen de souveniers. Het was hier opvallend rustig vergeleken met de druk bezochte meren van gisteren. Martijn kocht een souveniertje voor Jasper (tja als je Jasper heet dan vind je hier wel wat met je naam erop), we keken nog even bij de boottochten maar die bleken nogal kostbaar, voor de kortste tocht (90 min) was je al zo’n $ 75 kwijt per persoon en zoals vaker besteden we dat geld dan liever aan andere dingen.

Dus we genoten van het uitzicht op een aantal gletsjers, hebben even pootje gebaden en zijn toen weer op de terugweg gegaan. Na een stukje rijden konden we weer wat van ons wildlife lijstje afstrepen, 2 mannetjes big horn sheep. We hebben een tijdje naar ze gekeken, er werd druk geposeerd door de heren dus ik kon mooie foto’s maken. Ze waren aan het asfalt aan het knabbelen zo leek het.
Een eind verder stond er nog een gezinnetje op de rotsen ook.

We zijn nog bij Medicine Lake gestopt, er was een nest te zien met een verrekijker van een ‘Bald Eagle’ paar, helaas hebben we de bewoners zelf niet kunnen zien, alleen het nest van veraf. In Jasper NP wonen ook zo’n 200 kariboes, ook deze hebben we niet gezien.

Nu de bewoonde wereld, in Jasper town zijn we op zoek gegaan naar een paar t-shirts die de 2 Jaspers die Martijn kent bij hem besteld hadden… daar zijn er een hoop van te vinden maar na een aantal winkeltjes heeft Martijn zijn keuze kunnen maken. Martijn en ik hebben nog een heerlijke ‘Iced Cap’ gekocht bij Tim Horton’s en Eddy en Tessa bij een ander zaakje ijs tussen home made chocolate chip cookies. Jasper is niet zo groot en bestaat vooral uit souveniershops en eetgelegenheden. Een mooie oude stoomlocomotief staat tentoongesteld bij het station, echt een bakbeest.

Op de terugweg zijn we nog gestopt bij Jasper Lake, daar kwamen we gisteren ook al langs en zagen daar een paar mensen in staan erg ver uit de kant maar toch maar halverwege hun onderbenen, het is erg ondiep. Dus wij er ook even in gelopen! Toen Eddy alvast omhoog liep zag hij dat er verderop een soort file ontstond omdat er een grote familie big horn sheep kalm midden op de weg stond, en op deze weg mag je 90 km per uur rijden (ook al wil je plotseling stoppen op de vluchtstrook om bijvoorbeeld naar het water te lopen zoals wij deden). Alle vrachtwagens die er nog aan kwamen moesten ook diep in de ankers, best gevaarlijk!

Vanmorgen toen we richting Jasper reden zagen we nog langs de weg een hert ingeladen worden door 4 mannen, dat hert was zo ongeveer door midden gereden. Grote bloedvlek op de weg, die laten ze ook gewoon liggen. We zagen een bord toen we Jasper NP inreden dat er in 2013 daar 107 herten doodgereden waren. Ook aan de andere kant van de weg zagen we een mega bloederige vlek op de weg, alsof er een slachtpartij had plaatsgevonden.

We hebben nog wat inkopen gedaan bij de Safe Way (eten nog een keer uit de magnetron vandaag), zien allerlei waarschuwingen voor onweer maar het bleef nog een paar uur droog, wat wijn en Canadese appelcider bij ‘Liquor world’ (daar bleven Martijn en Tes in de auto wachten want leeftijd -.-) Terwijl wij binnen waren kwam Martijn eraan gerend, bleek dat Martijn het autoportier bij hem aan de achterkant open had gedaan met het drukknopje, vervolgens ging het autoalarm af.. Dat kan alleen gestopt worden met de sleutels die Eddy bij zich had. Waarom het aanging zal een raadsel blijven. Lullig als je dan in die auto zit! We gaan nu lekker relaxen op de kamer + in het zwembad. Morgen een wat langere dag naar Clearwater (ca 400 km) en inmiddels hebben we zowaar onweer en regen (19.30 is het bij ons) gekregen, al stelt het nog niet zoveel voor maar het is het eerste slechte weer wat we hier in 2 weken hebben gezien.

Vandaag reden we 249 km.

Previous

1 augustus: Hinton (AB) – Clearwater (BC)