8 augustus: Vancouver (BC)– Seattle (WA)

Seattle, WA

Op tijd opgestaan, ontbeten en ingepakt Op weg naar de laatste stop, Seattle. Na een half uurtje kwamen we bij de grens van Canada/USA waar we al met al 35 minuten gewacht hebben. We hadden er keurig voor gezorgd geen verboden levensmiddelen bij ons te hebben dus er zou geen probleem moeten zijn. De douanebeambte vroeg zijn vragen (kennen jullie elkaar, hoe lang waren jullie in Canada etc) en ontdekte toen dat Martijn en Tessa geen stempel in hun paspoort hadden. Waarom dat was vroeg hij, tja waarom. het enige wat wij konden vertellen is dat Martijn en Tes een andere kant op moesten bij de douane op het vliegveld in Dallas en Eddy en ik na dat lange wachten uiteindelijk een stempel kregen. Volgens die man kon dat niet, hadden ook de kinderen een stempel moeten hebben. Het raampje ging dicht van zijn hokje, maar na een paar minuten weer open waarop hij de passen terug gaf, zei dat hij niet snapte waarom de stempels er niet waren en we mochten verder.

Een eindje voor Seattle zijn we (bij Everett) naar de Boeing fabriek gegaan, we hadden geen tour gereserveerd omdat we niet wisten hoe lang we bij de grens zouden staan. Aangekomen op het parkeerterrein hadden we geluk, er kwam een Boeiing 747 aan die een testvlucht had gemaakt. De groene kleur komt door een beschermingslaag die op het vliegtuig zit tot hij naar de verfhangar gaat. Het was toen 11.30, we konden om 13.00 met een tour mee. We hebben wat rondgekeken en een broodje gemaakt bij de auto waarna het al snel 12.45 was, tijd om te verzamelen voor de tour. Er mochten geen camera’s of telefoons mee naar binnen. Ook wordt er verteld dat je geen wapens mee mag nemen, dus wij onze guns maar in het kluisje gelegd..

De 90 minuten tour is erg interessant, een kijkje bij de assemblage van de 747, 777 en de nieuwe 787 (dreamliner). In hallen die zo groot zijn (vertelde de gids) dat Disney California er in zou passen en er dan nog 5 hectare over zijn voor parkeerplaatsen! Ongelooflijk. En dan zitten de verfhallen daar niet eens bij, die zijn aan de overkant van het terrein. Wij konden hoog in de hallen op een soort balkons staan, zodat de mensen beneden er geen last van hebben. De vliegtuigen worden hier alleen in elkaar gezet en helemaal afgewerkt, waarna de klant hem komt ophalen waarbij er van alles uit de kast getrokken kan worden om er een feestje van te maken. Dat mag ook wel als je voor miljoenen zo’n vliegtuig gekocht hebt! Alle onderdelen worden bij verschillende bedrijven in de wereld gemaakt en naar de fabriek getransporteerd.

Na de tour zijn we naar Seattle gereden, we hebben de Chittenden Locks bezocht, een zeer populaire attractie hier. Uiteindelijk zijn het ‘gewoon’ sluizen, die wij natuurlijk al heel wat gezien hebben in ons landje. Wat wel leuk was, ze hebben een soort doorgang gemaakt voor de vele zalmen die hier het hele jaar door doorheen komen. Dat kun je dan onder water bekijken waar ze wat ruiten hebben gemaakt. En natuurlijk staat er veel over te lezen op alle borden die je ziet staan, dat doen ze altijd heel uitgebreid hier bij elke bezienswaardigheid.
De bootjes en schepen die de sluis ingaan worden helemaal geholpen, bij ons moet je het zelf maar uitzoeken.

Zo, nu het hotel opzoeken, even buiten Seattle. Na weer een tijdje vast te hebben gestaan in het zeer drukke verkeer (heeft ons die middag zeker een uur gekost) hebben we ingecheckt voor onze laatste 2 nachten! We zijn na heel wat heen en weer gerij (er zijn veeeeeel restaurants hier die karaoke hebben en dat willen we echt niet) terecht gekomen bij een grill, waar we gezellig gegeten hebben. Je kreeg bij de ribbetjes zelfs een pakje met handschoenen voor het geval je je handen niet vies wilde maken! Een uitkomst aldus Martijn, zouden ze in Nederland ook moeten doen! Maar Eddy en ik waren de enige met ribbetjes en we hebben heerlijk onze handen vies gemaakt. Om ze schoon te maken lag er ook een vochtige doek dus geen probleem.

Dat was deze dag alweer, morgen gaan we o.a. naar Olympic National Park, op Tessa’s verjaardag!!