21 juli: Rapid City

Rapid City, SD

Na een best redelijke nacht slaap zijn we het ontbijt gaan bekijken in ons hotel. Viel nog alles mee, alleen de zitplaatsen zijn zoals in alle hotels waar ontbijt geserveerd wordt weer veel te weinig. Maar Martijn en Tes hadden een 2 pers tafeltje en Eddy en ik zijn lekker buiten gaan zitten waar het al weer 25 graden was.

Na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar Badlands National Park, een rit van ongeveer drie kwartier. Prachtig om te zien, de rotsformaties die eigenlijk miljoenen jaren geleden de zeebodem waren hier. Er zijn dan ook veel fossielen te vinden (waar je natuurlijk zelf niet naar mag zoeken laat staan ze meenemen).

Bij de eerste stop zagen we een aantal dames bighorn sheep op de steile rotsen, 1 besloot dat ze een hapje gras ver beneden wilde eten, die afdaling hebben we mooi kunnen volgen.

Na een rondrit hier zijn we op weg gegaan naar Custer State Park, waar we begonnen met het bekijken van het Crazy Horse Memorial. We waren niet van plan om hier door de toeganspoort te gaan (en dus kaartjes te kopen) omdat we op internet gelezen hadden dat het net zo mooi was om van een afstand de sculptuur te zien en de $ 28 te besparen. Maar helaas draaiden we de weg naar de kassa’s al op en konden we geen kant meer op dus maar geparkeerd en het hele bijbehorende museum uitgebreid bekeken. Dat was nog best interessant, veel door oorspronkelijke indianen gedoneerde oude materialen en kleding zoals hoofdtooien, jurken, gereedschap etc. En ach daar zijn we ook maar geweest We zagen op de parkeerplaats nog een motor uit Duitsland (ja echt waar), de bestuurder bleek zijn motor naar Halifax in Canada verscheept te hebben om zo een tour te gaan maken hoorde Eddy toen hij een praatje met hem aanknoopte.. Kom je ook niet vaak tegen!

Vervolgens zijn de Needles Highway opgereden, die zijn naam dankt aan de vele ‘ naaldachtige’ rotsformaties. Veel haarspeldbochten en een paar zeer nauwe tunnels door mensen gemaakt in de rotsen zijn hier te vinden. Bij 1 van de tunnels, de smalste (doorgang 2.54 m breed), zagen wij (en de rest van de mensen die net op het parkeerplaatsje stonden) dat er een bus aan kwam. Iedereen heeft dit met de adem ingehouden gevolgd, het scheelde halverwege maar millimeters! Er werd zelfs geklapt door de toeschouwers toen de bus aan onze kant was. Op de foto is hij net begonnen aan het precieze manouvreren.
Veel motoren ook, dit is schijnbaar een superweg om te rijden voor ze.

We kwamen uit op de Wildlife Loope, waar we wat Gaffelantilopen tegenkwamen, prariehonden, ezels en uiteindelijk de kudde bizons (helaas stonden ze best ver weg).
We vervolgden onze weg met bestemming Mount Rushmore door de Iron Mountain Road te nemen, een weg met mooie uitzichten, haarspeldbochten en zogenaamde ‘ pigtailbridges’ (speciaal voor hier ontworpen houten bruggen in de vorm van een varkensstaart). Deze weg eindigde bij Mount Rushmore, waar we alleen maar $ 11 hoefden te betalen voor het parkeren, de rest was gratis omdat het een ‘memorial’ is. Toch indrukwekkend om hier zelf te staan!

Vanaf hier zijn we nog even naar een Walmart gereden voor de nodige inkopen, salade en een magnetron maaltijd voor vanavond (die al deels voorbij was want we zijn pas rond acht uur terug in het hotel). Zowaar hebben we een flink onweer gehoord terwijl we hier binnen waren, toen we naar de auto liepen regende het nog wat maar dat was ook zo weer opgehouden.
Het was vandaag gemiddeld 38 graden.

We draaien nog een wasje, eten, schrijven dit verslag, douchen en gaan dan heel wat later dan de laatste dagen slapen om morgen een rit naar Cody te rijden!

Het kaartje van de camera vertoonde vandaag al wat kuren en helaas blijkt nu dat hij helemaal niet herkend wordt als ik de foto’s wil uploaden. Morgen probeer ik het nog eens, maar nu is het
al lang bedtijd voor ons!

Welterusten (22.30 hier)..

Vandaag reden we 454 km.

Previous

22 juli: Rapid City (SD)-Cody (WY)

20 juli: Estes Park (CO) - Rapid City (SD)